گالری ما

اطلاعات تماس

آشپزخانه کثیف

آشپزخانه کثیف و خانه تمیز! | آشپزخانه مخفی یا مطبخ

پس از ظهور آشپزخانه­ های اپن، بسیاری از صاحب­خانه­ ها با مشکل تمیزی و نظم در هنگام مهمان­داری مواجه شدند که برای حل آن به مرور آشپزخانه ­های کثیف و تمیز مد شدند. آشپزخانه کثیف که با در مخفی در داخل آشپزخانه تمیز ساخته می­شود محل شست و شو و پخت و پز غذا است و از دید همگان به دور می­باشد.

آشپزخانه کثیف چیست؟

در زمان­های قدیم طراحی آشپزخانه­ های ایرانی با چهار دیوار و یک در انجام می­شد تا زمانی که آشپزخانه­ های اپن مد شدند. آشپزخانه­ هایی که چهار دیوار داشتند، هیچ دیدی نداشتند و از نظر مهمان به دور بودند؛ از این رو تمیزی یا کثیفی، مرتب یا نامرتب بودن آشپزخانه اصلا مورد توجه نبود.

به مرور زمان با ظهور آشپزخانه ­­های اپن، فضای آشپزخانه در معرض دید همگان قرار گرفت و تمیزی و مرتب بودن آشپزخانه اهمیت بالایی پیدا کرد که موجب شد صاحب خانه ­ها قبل از ورود مهمانان خود، فضای آشپزخانه را مرتب کنند. به مرور زمان و با پیشرفت طراحی داخلی، طراحی آشپزخانه­ ها به سمت و سویی متفاوت رفت و آشپزخانه کثیف را خلق کرد.

آشپزخانه­ کثیف در کنار آشپزخانه­ تمیز، انقلابی در طراحی مدرن بود که این قابلیت را به وجود آورد که طبخ غذا در فضای آشپزخانه کثیف انجام شود و در مقابل پذیرایی از مهمان­ها در فضای آشپزخانه تمیز صورت گیرد. با طراحی سینک ظرفشویی، اجاق گاز و کابینت خوراک در آشپزخانه­ مخفی، تمام ریخت و پاش­ های آماده سازی غذا از دید همگان پنهان شد. البته امروزه به آشپزخانه کثیف، مطبخ هم می­گویند که این نام ریشه در گذشته دارد که محل طبخ غذا را شامل می­شود. آشپزخانه­ های کثیف طراحی­ های متفاوتی دارد.

طراحی آشپزخانه کثیف و تمیز در کنار هم
طراحی آشپزخانه کثیف و تمیز در کنار هم

مدرن ترین دکوراسیون آشپزخانه خطی با mdf

دکوراسیون داخلی آشپزخانه
دکوراسیون داخلی آشپزخانه

آشپزخانه تمیز چیست؟

به بخشی از آشپزخانه که در آن پخت و پز صورت نمیگیرد و ظروف پذیرایی نگهداری می­شود، آشپزخانه تمیز می­گویند. در این بخش از آشپزخانه نظافت و نظم حرف اول را می­زند و پذیرایی از مهمانان در این قسمت انجام می­شود. طراحی آشپزخانه تمیز و کثیف در کنار یکدیگر موجب زیبایی بیشتر آشپزخانه می­شود و پخت و پز و شست و شو دیگر در مقابل دید همگانی نیست.

طراحی­های مختلف آشپزخانه کثیف

  • طراحی آشپزخانه کثیف خارج از فضای خانه

این نوع طراحی مطبخ اروپایی به تازگی در ایران مد شده است که اکثرا برای ویلا­ها و خانه­ های حیاط­دار در مناطق قشلاقی به­ کار می­رود؛ البته خانه­ های آپارتمانی از این طراحی بی ­نصیب نمانده ­اند و با طراحی مطبخ در تراس یا بالکن به جمع آشپزخانه­ های کثیف خارجی پیوسته­ اند. طراحی مطبخ خارجی به صورت سقف­ دار و بدون سقف انجام می­شود که ساخت و اجرای این نوع آشپزخانه­ ها نیازمند متریال مقاوم در برابر آب، باد و آفتاب است. از مزایای طراحی مطبخ خارجی، می­توان به فضای داخلی خانه که مبرا از بوی غذا می­شود، اشاره کرد. از طرفی این نوع مطبخ­ ها مناسب باربیکیو است که در کنار اجاق گاز و فر حضور دارد؛ از طرفی برای کباب­های پر دود هیچ گونه محدودیت ندارد. طراحی مطبخ خارجی در ویلاها و خانه ­های حیاط­دار اصولا در پشت خانه و در حیاط است و با در اصلی به آشپزخانه تمیز و پذیرایی وصل می­شود و در آپارتمان­ها با استفاده از شیشه دور تا دور تراس را می­پوشانند.

مزایای طراحی آشپزخانه کثیف
طراحی آشپزخانه کثیف خارج از فضای منزل
  • طراحی آشپزخانه کثیف با در مخفی

    در طراحی مطبخ داخل ساختمان هدف پنهان بودن از چشم همگان است از این رو آشپزخانه­ های کثیف در دل آشپزخانه ­های تمیز ساخته می­شوند و با در مخفی از هم جدا می­شوند. طراحی مطبخ به صورتی است که در فضای آن پنجره و هواکش و هود تعبیه شده است تا بوی غذا را از محیط آشپزخانه خارج کند و در مقابل آشپزخانه تمیز فاقد هواکش و پنجره است. این نوع طراحی در خانه ­های آپارتمانی قابل استفاده است و بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. درب ورودی آشپزخانه کثیف، بنا به سلیقه کابینت کار و سفارش­ دهنده می­تواند تاشو، ریلی و یا به شکل کشویی باشد و جنس و طرح آن مطابق با کابینت انتخاب و اجرا می­شود.

آشنایی با سبک طراحی روستیک در منزل

درب مخفی ورودی آشپزخانه کثیف
طراحی آشپزخانه کثیف و تمیز در کنار هم

مزایای طراحی آشپزخانه کثیف

  1. خانه ­ای عاری از بوی غذا: طراحی مطبخ با هواکش، پنجره و هود، بوی غذا را از داخل آشپزخانه کثیف خارج می­کند و به دلیل پنهان بودن مطبخ، بوی غذا در داخل خانه نمی­پیچد.
  2. خارج از دید بودن نامرتبی ­ها: زمانی که پخت و پز و شست و شو در داخل آشپزخانه مخفی باشد، دیگر بهم ریختگی ­ها و نامرتب بودن آشپزخانه به چشم نمی ­آید.
  3. طول عمر بیشتر کابینت­ های آشپزخانه تمیز: چربی و بخار غذای در حال پخت همیشه باعث از بین رفتن کابینت­ها می­شود ولی حالا با جدا سازی آشپزخانه ­ها از یکدیگر، کابینت­ های آشپزخانه تمیز دوام ­دار خواهند بود و کم­تر دچار خرابی و پوسیدگی می­شوند.
admin

نظرات (2)

  1. حسین
    دسامبر 1, 2021

    سلام مطالب جالبی بود.

    • manager.f
      دسامبر 13, 2021

      سلام وقت بخیر.متشکر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آنلاین از ما مشاوره رایگان بگیرید