گالری ما

اطلاعات تماس

آشپزخانه خطی

آشپزخانه خطي: استفاده از حداقل فضا براي بهترين دكوراسيون آشپزخانه تك‌ديواره

علاوه بر المان‌هايي كه در ساخت و تزئين آشپزخانه به طور معمول بايد در نظر گرفت، احساس راحتي و خوشايندي ساكنان منزل در آشپزخانه، يك فاكتور مهم محسوب مي‌شود. آشپزخانه خطي، سبكي از ديزاين كابينت آشپزخانه است كه در آن همه اجزاي آشپزخانه؛ از جمله گاز، هود، سينك، يخچال، محل قرارگيري لباسشويي و ماشين ظرفشويي در يك سمت ديوار و در يك امتداد قرار دارند.علاوه بر این برای زیباتر شدن آشپزخانه های خطی بهتر است از رنگ های روشن برای طراحی آن ها استفاده کرد و برای اینکه جلوه بیشتر و ساده نبودن آشپزخانه بهتر است از رنگ های متضاد استفاده کنید.

طراحی آشپزخانه خطی یا تک دیواره

بدون شك قلب تپنده هر منزل و جايي كه ساعت‌ها وقت خانم خانه و اهالي منزل را به خود اختصاص مي‌دهد، آشپزخانه است. از اينرو علاوه بر المان‌هايي كه در ساخت و تزئين آشپزخانه به طور معمول بايد در نظر گرفت، احساس راحتي و خوشايندي ساكنان منزل در آشپزخانه، يك فاكتور مهم محسوب مي‌شود. آشپزخانه خطي، سبكي از ديزاين كابينت آشپزخانه است كه در آن همه اجزاي آشپزخانه؛ از جمله گاز، هود، سينك، يخچال، محل قرارگيري لباسشويي و ماشين ظرفشويي در يك سمت ديوار و در يك امتداد قرار دارند. ولي اين‌كه چه سبك‌هايي از ديزاين كابينت آشپزخانه وجود دارند و هر يك از اين سبك‌ها چگونه‌اند و براي چه فضايي مناسبند، با تأكيد بر آشپزخانه خطي و آشپزخانه تك ديواره، موضوعي است كه در اين مقاله به آن مي پردازيم. بنابراين تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد!

فاكتورهاي اصلي در طراحي كابينت آشپزخانه

  • ابعاد فضاي مورد نظر براي تعبيه كابينت‌ها
  • ارگونومي و در نظرگرفتن ابعاد انساني
  • پلان و سبك چيدمان
  • سبك طراحي
  • مواد و المان‌هاي مورد استفاده براي كابينت
  • نور و رنگ بر اساس سليقه مشتري
آشپزخانه خطی نوآوری در دنیای دکوراسیون
آشپزخانه خطی نوآوری در دنیای دکوراسیون
آشپزخانه تک دیواره
طراحی آشپزخانه تک دیواره

اهميت آشپزخانه

تا حدود قرن 18 میلادی، پخت غذا به طور معمول در فضایی انجام می‌شد كه در زبان فارسی به آن مطبخ می‌گفتند. این اتاقك جایی در بیرون از خانه قرار داشت كه غذا مستقیماً بر روی آتش پخته می‌شد. در اوایل قرن نوزدهم میلادی، با پیدایش كوره، دیگ بخار و پس از پیشرفت‌های تكنولوژیك با ظهور لوازم برقی، یخچال، فریزر، اجاق گاز، معماری آشپزخانه و تحولاتی در زمینه پخت غذا، شاهد تغییرات شگرفی در سبك زندگی بودیم كه امروزه منتهی به انواع خاصی از معماری آشپزخانه و دیزاین آن شده‌است. طراحی آشپزخانه از آن جهت اهمیت دارد كه ما نیاز روزانه به مصرف غذا داریم و گاهی مجبوریم ساعات زیادی را برای تهیه مواد غذایی و پخت غذا صرف كنیم. از اینرو راحتی در انجام این كار اهمیت می‌یابد.

طرح های مختلف کابینت آشپزخانه

انواع دیزاین كابینت آشپزخانه

بسته به این‌كه فضای در نظر گرفته‌شده برای آشپزخانه چقدر و به چه شكل است، طراح كابینت، طرح خاصی را برای كابینت‌ها در نظر گرفته و پیشنهاد می‌دهد. گرچه این امر كاملاً سلیقه‌ای است ولی محدودیت فضا واقعاً یكی از فاكتورهای تعیین‌كننده برای طراحی كابینت محسوب می‌شود. انواع مختلفی از طرح‌ها برای دیزاین كابینت به شرح زیر وجود دارند:

  • طرح یو شكل
  • طرح جی شكل
  • طرح موازی یا راهرویی
  • طرح ال
  • طرح جزیره
  • طرح آشپزخانه خطی

تاریخچه طراحی آشپزخانه های تک دیواره

تا چند دهه گذشته، آشپزخانه‌ها به صورت اتاقی طراحی می‌شدند كه گاهی به منظور راحتی در انتقال غذا و وسایل صرف غذا، دریچه كوچكی به سمت هال یا پذیرایی داشتند. ولی سال‌هاست كه شاهد آشپزخانه‌های باز یا به انگلیسی، «اوپن» هستیم. این سبك طراحی فضای آشپزخانه، علاوه بر ایجاد راحتی بیشتر، به بازتر دیده‌شدن فضا كمك می‌كند. اثاث كار در طراحی كابینت برای آشپزخانه‌های اوپن، مثلث‌كاری است و آشپزخانه خطی از این اصل پیروی نمی‌كند.

   همانطور كه در سطور بالاتر گفته شد، آشپزخانه خطی به گونه‌ای طراحی می‌شود كه همه وسائل آشپزخانه به جای قرارگیری در سه رأس مثلث كه طرح متداول‌تری است، در یك راستا و یك امتداد قرار گیرند. این سبك طراحی برای آشپزخانه‌هایی مناسب است كه محدودیت فضا دارند و یك دیوار برای تعبیه گاز، هود، سینك، یخچال و سایر لوازم وجود دارد. با این‌حال این سبك تنها محدود و منحصر به فضاهای كوچك، دانشجویی، سوئیت و یا متراژهای كم نیست؛ زیرا همان‌طور كه گفته‌شد، این امر كاملاً سلیقه‌ای است و شما می‌توانید از این سبك حتی برای طراحی آشپزخانه یك پنت‌هاوس نیز استفاده كنید. مزیت استفاده از آشپزخانه خطی، این است كه هنگامی كه یك دیوار برای طراحی كابینت وجود دارد، شما می‌توانید از حداقل فضا برای دكوراسیون و تعبیه وسایل مختلف آشپزخانه به بهترین شكل برخوردار شوید.

مزایای طراحی آشپزخانه تک دیواره
مزایای طراحی آشپزخانه تک دیواره

در طراحی خطی آشپزخانه چه کار کنیم فضا باز تر به نظر برسد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگویم که فضای بین پذیرایی با آشپزخانه باید عاری از عنصر فیزیکی مانند اپن باشد تا فضای مورد نظر باز تر و زیباتر جلوه کند . هم چنین استفاده از کابینت هایی با رنگ روشن می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد . همان طور که می دانید رنگ های روشن فضا را دلباز تر می کنند .

طراحی دکوراسیون در گروه DL : دکوراسیون داخلی آشپزخانه کلاسیک

توازن بین دکوراسیون آشپزخانه خطی و پذیرایی

از آنجایی که اکثر آشپزخانه‌های خطی بدون دیوار هستند و تجهیزات در آن روی یک خط قرار گرفته‌اند، کاملا با فضای پذیرایی یا سالن نشیمن تلفیق شده‌اند.
از این رو باید برای انتخاب لوازم و چیدمان آنها توجه داشت که سبب به هم خوردگی و از بین رفتن همخوانی دکوراسیون نشود.

به همین دلیل بهتر است رنگ‌هایی که برای این قسمت انتخاب می‌شوند همخوانی مناسبی با سایر قسمت‌ها داشته باشند. حتی تاثیر سبک قسمت‌ها روی یکدیگر را نیز نباید نادیده گرفت. البته معمولا برای آشپزخانه‌ها و منازل مدرن سبک آشپزخانه خطی به کار برده می‌شود تا از حداکثر فضا استفاده شود.

این مطلب به نقل از سایت کوئیک سازه می باشد . 

آشپزخانه خطی

مزایای طراحی آشپزخانه خطی

علاوه بر قرارگیری همه وسائل آشپزخانه در یك راستا در آشپزخانه خطی، دیگر مزایای استفاده از آشپزخانه تك دیواره به شرح زیر است:

  • ایجاد فضای بیشتر در آشپزخانه برای قراردادن میز و صندلی و سایر ملزومات
  • ایجاد فضایی بزرگ‌تر به لحاظ بصری و دلبازتر به نظررسیدن آشپزخانه
  • ایجاد حس خوب هنگام حضور در آشپزخانه
  • افزایش سرعت عمل هنگام كار در آشپزخانه
  • دسترسی آسان به همه وسائل و دستگاه‌های موجود در آشپزخانه
  • مرتب به نظررسیدن آشپزخانه و پرهیز از شلوغی‌های بی‌مورد
  • مناسب برای فضاهای كوچك

آشپزخانه خطی چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که گفته شد طراحی آشپزخانه خطی به گونه ای می باشد که  از فضای آشپزخانه در حد امکان به بهترین شکل استفاده می شود . در چنین آشپزخانه هایی امکان دسترسی به تمامی کابینت ا و وسایل برای افراد بسیار راحت تر می باشد . هم چنین اکثریت دکوراسیون آشپزخانه های خطی فضای آشپزخانه را بزرگتر  دلباز تر جلوه می دهد . 

آشپزخانه خطی
admin

نظرات (10)

  1. ندا
    دسامبر 1, 2021

    سلام.مطالب مفیدو کاربردی بود.سپاس

    • manager.f
      دسامبر 13, 2021

      سلام و درود.سپاس از شما

  2. Faraz
    دسامبر 30, 2021

    سلام و عرض خسته نباشید ، ببخشید محیط فضای خانه من کوچیکه بهتره در طراحی و اجرا مدل آشپزخانه خطی استفاده بشه؟

    • admin
      ژانویه 9, 2022

      سلام خیلی ممنون دوست عزیز
      بله در فضاهای کم استفاده از آشپزخانه های خطی یا تک دیواره بیشتر پیشنهاد میشه که بتونید بهترین استفاده از فضا رو داشته باشید.

  3. مینا خرسندی
    دسامبر 30, 2021

    بهتره در طراحی آشپزخانه خطی از رنگ های روشن استفاده کرد یا تیره؟

    • admin
      ژانویه 9, 2022

      استفاده از رنگ های روشن بیشتر رایجه و برای اینکه یکدست و یکنواخت نشه بعضی قسمت ها باید از رنگ های متضاد استفاده کرد.

  4. مژگان
    ژانویه 1, 2022

    زینه طراحی و ساخت آشپزخانه خطی نسبت به دیگر مدل ها کم هزینه تره یا فرقی نداره؟

    • admin
      ژانویه 9, 2022

      سلام وقت بخیر
      به صورت کلی به جنس کابینت یا سایر وسایلی که میخواید استفاده کنید بستگی داره.
      اما معمولا چون آشپزخانه های خطی برای محیط های کوچیک استفاده میشه عموما هزینه کمتری هم دارند.

  5. سارا
    فوریه 28, 2022

    سلام خسته نباشید … چه رنگ کابینتی مناسب آشپزخانه های خطی هستش ؟

    • manager.a
      فوریه 28, 2022

      سلام ممنون از شما .. رنگ های روشن برای آشپزخانه های خطی انتخاب مناسب تری هستند .

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آنلاین از ما مشاوره رایگان بگیرید